Varpaisjärven kirkkoherran viran selvitys

Kuopion hiippakunnan tuomiokapituli on 8.2. istunnossaan päättänyt, että Varpaisjärven seurakunnan kirkkoherran viran tulevaisuutta lähdetään selvittämään, kun Olli Kortelainen on valittu 1.6. alkaen Siilinjärven seurakunnan kirkkoherraksi. Viran selvitys on tuomiokapitulin normaali toimenpide, kun kirkkoherra irtisanoutuu ja virka tulee uudelleen haettavaksi.

Kuopion hiippakunnan tuomiokapituli on pyytänyt Ylä-Savon seurakuntayhtymältä sekä Varpaisjärven seurakunnan seurakuntaneuvostolta lausunnot, jossa pyydetään ottamaan kantaa: 1.) julistetaanko kirkkoherran virka haettavaksi ja 2.) mitkä ovat seurakuntaneuvoston käsityksen mukaan Varpaisjärven seurakunnan kirkkoherran viran erityiset tarpeet. Lausunnot on pyydetty toimittamaan tuomiokapitulille viimeistään 23.4.2018, jonka jälkeen tuomiokapituli käsittelee asiaa 24.5.2018. Tällöin päätetään julistetaanko Varpaisjärven kirkkoherran virka haettavaksi. Jos virka tulee haettavaksi, seurakunta voi pyytää vaalitavaksi kansanvaalia tai seurakuntaneuvoston toimittamaa välillistä vaalia.

Kirkkoherran sijainen selvityksen ja vuosiloman ajan

Kirkkoherra Olli Kortelaisen viimeinen työpäivä Varpaisjärvellä on vuosilomien vuoksi su 29.4.2018. Ohjelmassa on silloin messu, lähtösaarna ja lähtökahvit, jonne kaikki ovat sydämellisesti tervetulleita!

Kortelaisen sijaisena vuosiloman aikana toimii rovasti Hannu Savinainen, jonka tavoittaa puhelimitse kirkkoherran tutusta numerosta. Tämän jälkeen, selvityksen lopputuloksesta riippuen, tuomiokapituli määrää kirkkoherran virkaan sijaisen, jotta seurakunnan toiminta voi jatkua normaalisti, kunnes selvitys on saatettu päätökseen.

Lisätietoja, notaari Marja-Sisko Aalto, 044 7050 604, marja-sisko.aalto@evl.fi ja kirkkoherra Olli Kortelainen, olli.kortelainen@evl.fi, 050 3311441

2018-02-20 08:45:00.0