Keiteleen seurakunta liittyy Ylä-Savon seurakuntayhtymään

Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto päätti 11.6. kokouksessaan, että Keiteleen seurakunta liittyy seurakuntayhtymään 1.1.2021. Keiteleen seurakunnan kirkkovaltuusto päätti omalta osaltaan asiasta 10.4.2019. Seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston ja Keiteleen seurakunnan kirkkovaltuuston päätökset ovat yksimielisiä, joten näin ollen päätös on lopullinen.
Uutinen_ylä savon seurakuntayhtymä_paatökset_6_THUMB.png

Käytännössä Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto päätti lisätä Keiteleen seurakunnan Ylä-Savon ev.lut. seurakuntayhtymän perussääntöön 1.1.2021 lukien. Perussäännössä määritellään mm. seurakuntayhtymän muodostavat seurakunnat, sekä yhtymän ja seurakuntakuntien tehtävät. Ylä-Savon seurakuntayhtymän tehtävänä on huolehtia sen jäsenseurakuntien omaisuuden hoidosta, hautaustoimesta, toimistopalveluista sekä talous- ja henkilöstöhallinnosta.

Keiteleen seurakunta liittyy Ylä-Savon seurakuntayhtymän viiden evankelis-luterilaisen seurakunnan joukkoon, jotka ovat toiminnallisesti itsenäisiä ja omaleimaisia yhteisöjä. Ylä-Savon seurakuntayhtymään kuuluvat Iisalmen, Lapinlahden, Pielaveden, Sonkajärven ja Varpaisjärven seurakunnat.

Keiteleen seurakunta on ollut tietoinen liittymisprosessin aikana Ylä-Savon seurakuntayhtymässä alkaneesta Veto-3 -hankkeesta, jossa tarkastellaan mm. seurakuntayhtymän ja sen seurakuntien taloutta, rakenteita sekä työ- ja toimintamalleja kiristyneessä taloustilanteessa. 1.1.2021 tapahtuvan seurakuntaliitoksen käytännön toimien suunnitteleminen alkaa syksyllä 2019.

Keiteleen seurakunta pystyy liittymisen myötä keskittymään paremmin hengellisen perustehtävän toteuttamiseen ja nyt päästään suunnittelemaan käytännön asioita kun lopullinen päätös on molemmin puolin tehty.

- Keiteleen seurakunnan kirkkoherra Oiva Malinen.

Esityslistat ja pöytäkirjat >>

Lisätietoja:
Ylä-Savon seurakuntayhtymä, hallintojohtaja Katariina Bergbacka, 044 7335 211, katariina.bergbacka@evl.fi
Keiteleen seurakunta, kirkkoherra Oiva Malinen, oiva.malinen@evl.fi, 050 303 8170

2019-06-12 09:17:00.0