Kangaskodon asuinkiinteistö myydään

Ylä-Savon seurakuntayhtymän omistama Iisalmessa sijaitseva Kangaskodon asuinkiinteistö on päätetty myydä. Yhteinen kirkkovaltuusto eli seurakuntayhtymän ylin päättävä elin teki asiasta päätöksen tiistaina 5.7.2016. Kiinteistön myyntihinta oli 300 000, koska kiinteistöön tulevat korjauskustannukset ovat arviolta 1,2 milj. euroa.

Kangaskoto-vuokratalo on ollut myynnissä keväästä 2015 lukien Kiinteistövälitys Kortelainen Oy:ssä. Yhteinen kirkkoneuvosto on kokouksessaan 10.6.2015 hyväksynyt Kiinteistövälitys Kortelainen Oy:n kanssa solmitun toimeksiantosopimuksen ja määritellyt Kangaskoto-vuokratalon hintapyynnöksi 850.000 euroa. Vuokratalo on valmistunut vuonna 1966 ja siinä 23 asuntoa. Seurakuntayhtymä omistaa tämän kahden asuinkerrostalon muodostaman vuokrataloryhmän (Karjalankatu 44, Iisalmi). Perusteluina vuokratalon myymiseen oli se, että asuintalon omistaminen ei kuulu seurakuntayhtymän perustehtäviin. Päätös alistetaan vielä kirkkohallituksen vahvistettavaksi.

Seurakuntayhtymä on saanut 14.6.2016 tarjouksen Kangaskoto-vuokratalosta suuruudeltaan 300.000 euroa. Tarjouksen on tehnyt perustettavan yhtiön lukuun Seppo Rytkönen ja Mikko Laurila. Perusteluna arvioitua alemmalle hintatarjoukselle on se, että kiinteistön tekniikka, vesijohdot ja viemärit ovat uusimisen tarpeessa. Lisäksi kiinteistön käyttövesiputkistossa havaittiin kevään 2016 aikana vuoto, jonka tilapäinen korjaus tehtiin välittömästi. Vahingon jälkeen kiinteistöön tehtiin Insinööritoimisto Savolaisen tekemä hankesuunnitelma, jossa kartoitettiin vahinkoa ja sen korjauskustannuksia. Yhteinen kirkkovaltuusto päätti yksimielisesti kiinteistön myynnistä. Uudet omistajat vastaavat kiinteistön tulevista korjauksista.

Tuloveroprosentti pysyy ennallaan 1,65 prosentissa

Lisäksi yhteinen kirkkovaltuusto päätti, yhteisen kirkkoneuvoston esityksen mukaan, että seurakuntayhtymän vuoden 2017 tuloveroprosentiksi 1,65 %, joka on sama kuin kuluvana vuonna.

Lisämääräraha Metsäpirtin asuntolan purkamiseen

Yhteinen kirkkovaltuusto myönsi 30.000 euron suuruisen lisämäärärahan Metsäpirtin kurssi- ja leirikeskuksen asuntolan purkamiseen, jolloin yhteensä määrärahatarve on suunnittelu- ja tutkimuskuluineen 80.000 euroa. Neuvosto päätti tilata purkutyön Maansiirto P. Korolainen Oy:ltä hintaan 65.720 euroa (sis. alv 24 %).

Pöytäkirjat löytyvät tarkastuksen jälkeen verkosta täältä www.ylasavonseurakunnat.fi/paatoksenteko

Lisätietoja, Ylä-Savon seurakuntayhtymä, hallintojohtaja Katariina Bergbacka, 044 7335 211, katariina.bergbacka@evl.fi

2016-07-06 10:33:00.0