Seurakuntiin liittyi ennätysmäärä jäseniä 10 vuoteen

Vuonna 2014 Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntiin liittyi ennätysmäärä jäseniä, yhteensä 98 henkilöä. Tämä on 32 henkilöä enemmän kuin edellisenä vuonna ja määrä on suurin 10 vuoteen. Kirkkoon liittymisen trendi on nouseva, mutta myös eroamisluvut ovat suuret.
Vuosi 2014 oli seurakunnillemme muutosten vuosi, kun kirkon jäseneksi liittyi ennätysmäärä ihmisiä, mutta myös eronneiden määrä oli valitettavan suuri, yhteensä 503 henkilöä. Erotus on -405 henkilöä. Vuonna 2013 seurakunnistamme erosi yhteensä 347 henkilöä, joten määrä edellisvuoteen kasvoi hurjasti. Liittyneiden ja eronneiden erotus vuonna 2013 oli -281 henkilöä.

”Vielä pari vuotta sitten kirkosta eroaminen näytti pitkällä aikavälillä laskevan, mutta nyt luvut ovat taas harmittavan suuret. Luvut mukailevat koko Suomen evankelis-luterilaisten kirkon lukuja. Kirkkoon liittyneiden määrä on todella suuri ja olemme tästä kiitollisia. Näinä aikoina paras kirkkoon liittymisluku kymmeneen vuoteen on mielestäni hieno suoritus”, kertoo Ylä-Savon seurakuntayhtymän rekisteripäällikkö Helena Nykänen.

Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakunnissa oli vuoden 2014 lopussa yhteensä 33 772 jäsentä. Jäsenmäärä laski 782 jäsenellä ja viiden vuoden tarkasteluvälillä suunta on laskeva. Jäsenmäärän koko muutos koostuu kolmesta vastinparista: kirkkoon liittyneet ja kirkosta eronneet, kastetut ja kuolleet sekä seurakuntayhtymän seurakuntien alueelta ja sen alueelle muuttaneet. Seurakuntayhtymän seurakunnissa kuolleiden määrä vuonna 2014 oli yhteensä 501 ja kastettujen 319. Erotus on yhteensä -182. Seurakuntiemme alueelta ja sen alueelle muuttaneiden erotus on yhteensä -192. Muuttaneiden erotus oli vuonna 2013 yhteensä -104, joten myös näiden lukujen valossa suunta on laskeva.

Lähde: seurakuntien jäsenrekisterit

Lisätietoja, Ylä-Savon seurakuntayhtymä, rekisteripäällikkö Helena Nykänen, 040 7746 894, helena.nykanen@evl.fi

2015-01-29 09:20:13.0