Varpaisjärven kirkon ikkunat ja ovet remontoidaan

Varpaisjärven Pyhän Mikaelin kirkko menee remonttiin ja kirkko on suljettuna 4.5.–31.8.2015 välisenä aikana, kun sen ikkunat ja ovet kunnostetaan. Remontin aikana kirkon tilaisuudet on pääosin sijoitettu kadun toisella puolella olevalle seurakuntatalolle, jossa seurakuntatoimisto sekä diakoniatoimisto palvelevat normaalisti.

Kirkon korjaustyöt alkavat maanantaina 4.5.2015 ja kirkko on kiinni koko korjaustöiden ajan. Jumalanpalvelukset sekä muut normaalisti kirkossa toteutettavat toimitukset, kuten kasteet, häät sekä kirkkokahvit, järjestetään pääsääntöisesti seurakuntatalolla. Hautaan siunaamiset toimitetaan remontin ajan hautausmaalla ja kesän konfirmaatiomessut su 28.6. ja 19.7. pidetään Lapinlahden kirkossa (klo 13). Muu säännöllinen toiminta, kuten mm. kuoronharjoitukset ym. tapahtuvat korvaavissa tiloissa, joista ilmoitetaan tilaisuuskohtaisesti kirkollisissa ilmoituksissa ja toiminnan tapaamisissa. Seurakuntatalo- ja toimisto sekä diakoniatoimisto palvelevat normaalisti osoitteessa Kauppatie 17.

Tehtävien korjausten tavoitteena on korjata ja kunnostaa vanhentuneet ikkunat ja ovet. Ikkunan ja ovien puuosat mm. maalataan ja tilkitään alkuperäistä vuoden 1901 rakennetta kunnioittaen. Kesän aikana toteutetaan myös ruumishuoneen korjaustöitä. Työt valmistuvat elokuun loppuun mennessä. Remontti ei aiheuta muutoksia hautausmaan huoltorakennuksen toimintaan.

Remontin aikana mm. jumalanpalveluksia järjestetään enemmän luonnossa. Näin tehdään esimerkiksi su 14.6. klo 12 alkaen, kun seurakunnan pääjumalanpalvelus pidetään Koiraharjun nälkään kuolleiden muistolehdossa Korpijärvellä (teltta sään varalta). Tilaisuudessa tarjoillaan nokipannukahvit ja paikalle on maksuton linja-autokuljetus kirkonkylältä (lähtö klo 11 kirkon edestä).

Remontti on kilpailutuksessa ja urakoitsija selviää maaliskuun aikana. Remonttikustannukset ovat noin 140 000 euroa ja kustannukset ovat mukana vuoden 2015 investoinneissa.

Ylä-Savon seurakuntayhtymä ja Varpaisjärven seurakunta pahoittelee remontista mahdollisesti aiheutuvia häiriöitä.
Lisätietoja,

Varpaisjärven seurakunnan kirkkoherra Olli Kortelainen, 050 3311 441, olli.kortelainen@evl.fi sekä remontin yksityiskohdista Ylä-Savon seurakuntayhtymän kiinteistöpäällikkö Ilmo Juutinen 040 1825 025, ilmo.juutinen@evl.fi

(julkaistu 2.2.2015)

2015-02-02 09:48:08.0