Paasto on pääsiäiseen valmistautumista

Tulevan laskiaissunnuntain nimi tulee paastoon laskeutumisesta ja sen perinteet kristinuskosta. Laskiainen-sana viittaa päivien laskemiseen tuhkakeskiviikosta pääsiäiseen eli lasketaan päiviä paaston alkamisesta sen loppumiseen.
1072100_laskiaissunnuntai_kirkon kuvapankki_2015_L.jpg

Tällä viikolla vietämme jo laskiaissunnuntaita, ja ensi viikon keskiviikko on tuhkakeskiviikko, josta on tasan seitsemän viikkoa pääsiäiseen. Tuhkakeskiviikko aloittaa paastonajan ja sen nimi kuvaa katumusta. Paaston tarkoituksena on puhdistaa elimistöä ja vapauttaa aikaa ja energiaa hiljentymiselle ja rukoukselle. Se opettaa mm. luopumaan totutusta ruokavaliosta eli laskemaan tietoisesti elintasoa. Tavoitteena on luopumisella vapautuvan tilan antamisesta jollekin muulle, elämässä oleellisemmalle asialle, jota mietiskelyllä ja rukouksella etsitään.

Usealle laskiaissunnuntai on mäenlaskun, hernekeiton ja laskiaispullan aikaa, mutta silloin myös muistutetaan, että Jeesuksen julkinen toiminta huipentui kärsimystiehen ja ristinkuolemaan. Tällä merkillisellä tavalla jumalallinen rakkaus voitti pimeyden voimat. Paaston aikana korostetaan, että osanamme on olla kohtalonyhteydessä Jeesukseen. Se tapahtuu niin elämässä kuin kuolemassakin. Jeesuksen sanoin: ”Joka rakastaa elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka tässä maailmassa panee alttiiksi elämänsä, saa osakseen ikuisen elämän".

Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakunnissa on laskiaissunnuntaina 15.2. messu tai jumalanpalvelus klo 10.00. Lapinlahdella kummi- ja vauvakirkko klo 11 alkaen. Tervetuloa!

Lähteet: Kirkkovuosi tutuksi: Risto Kormilainen, www.evl.fi, Kirkon tiedotuskeskus
Kuva: Kirkon kuvapankki

2015-02-09 10:09:21.0