Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston päätöksiä 28.2.2023

Graafisessa kuvassa kuuden seurakunnan pääkirkkojen tornit ja puheenjohtajan nuija.

Pielaveden Valkeiskylästä esitetään vuokrattavaksi maa-alueita ABO Wind Oy:n tuulivoimapuiston käyttöön hankkeen toteutuessa

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle maa-alueen vuokraamista tuulivoima-yhtiölle Pielaveden Valkeiskylästä. ABO Wind Oy kartoittaa tuulivoimatuotannon mahdollisuuksia alueella. Suunnittelualeen rajauksen sisäpuolelle jää osittain Ylä-Savon seurakuntayhtymän omistama tila 595-422-16-112 Pappila kooltaan 1014,80 ha.

Vuokrasopimuksella vuokralainen saa oikeuden käyttää vuokra-aluetta tuulivoimapuiston suunnitteluun, rakentamiseen, toimintaan ja purkamiseen. Sopimuksen voimassaoloaika loppuu syyskuun 15. päivänä 2052, jonka jälkeen vuokralaisella on oikeus jatkaa sopimuksen voimassaoloaikaa kaksi kertaa entisin ehdoin viideksi vuodeksi kerrallaan. Vuokran suuruus määräytyy tuulivoimaloiden määrästä, tehosta ja sijainnista. Lisäksi maksetaan kiinteää hehtaarikohtaista korvausta tuulenottoalueille.

Jos yhteinen kirkkovaltuusto päättää hyväksyä maa-alueen vuokraamisen tuulivoimayhtiölle, on päätös vahvistettava Kuopion hiippakunnan tuomiokapitulissa.

Iisalmen Vanhan hautausmaan kasteluverkoston ja sähkö- ja valaistusjärjestelmän rakentamiskustannuksille esitetään määrärahaylitysoikeuden myöntämistä

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se hyväksyy 33 236 euron määrärahaylityksen talousarvioon 2022 Vanhan hautausmaan kasteluverkoston ja sähkö- ja valaisinjärjestelmän rakentamiskustannuksiin.

Hanke on valmistunut marraskuussa 2022 ja aiemmin myönnetyt investointimäärärahat ovat ylittyneet 33 236 eurolla. Summa koostuu lähinnä suunnittelukustannusten noususta sekä arvioitua suuremmista sähkörakentamisen kustannuksista. Kaikkiaan myönnetyt määrärahat kohteeseen olivat yhteensä 236 400 euroa.

Varpaisjärven seurakunnan talousarvioon 2022 esitetään määräylitysoikeuden myöntämistä 39 385 eurolle

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se hyväksyy Varpaisjärven seurakunnan määrärahaylitykset vuodelle 2022. Ylitykseen vaikutti merkittävimmin henkilöstömenojen ylitys 24 434 euroa, mikä johtui suurehkosta sijaistarpeesta ja palvelussuhteensa päättäneille työntekijöille maksetuista lomakorvauksista ja -rahoista. Palvelujen ostot ylittyivät 7 600 eurolla. Toimintatuottoja kertyi 7 000 euroa ennakoitua vähemmän.

Virkojen ja toimien täyttämiseen ei enää jatkossa haeta lupaa yhteiseltä kirkkoneuvostolta

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti luopua 2017 käyttöön otetusta virkojen ja toimien täyttölupamenettelystä. Jatkossa mahdolliset sopeuttamistarpeet huomioidaan toiminta- ja taloussuunnitelmassa ja sen henkilöstösuunnitelmassa. Päätös koskee seurakuntien ja seurakuntayhtymän virkoja ja työsuhteita. Tavoitteena on tehdä rekrytointiprosessista joustavampi tilanteessa, jossa työntekijöiden vaihtuvuus on lisääntynyt.

Perennahoito otetaan uudelleen käyttöön yhtenä haudanhoitovaihtoehtona

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti lisätä perennahoidon haudanhoitovaihtoehtoihin ja lisäsi sen haudanhoitohinnastoon. Viiden vuoden yhtäjaksoisen sopimuksen hinta on 300 euroa ensimmäiseltä paikalta ja 100 euroa jokaiselta seuraavalta paikalta. Kirkon uudistettu

ympäristödiplomi edellyttää hautausmaita koskevissa minimivaatimuksissaan perennahoitoa yhtenä haudanhoitovaihtoehtona sen ekologisuuden vuoksi.

Henkilöstövalintoja, avoimeksi tulevia työpaikkoja ja palkantarkistuksia

Varpaisjärven vakinaiseen seurakuntamestarin virkaan valittiin Saija Keränen ja varalle Janne Hoffren.

Lapinlahdelle avataan laitoshuoltajan työsuhde haettavaksi ajalla 1.–31.3.2023.

Iisalmeen perustetaan hautausmaamestarin toimi ja toimeen siirretään nykyinen hautausmaan kiinteistötyöntekijä Kalle Immonen. Häneltä vapautuvalle kiinteistötyöntekijän paikalle palkataan aluksi määräaikainen hautausmaan kiinteistötyöntekijä.

Nilakan seurakunnassa tarkistetaan niiden työntekijöiden palkkoja, joiden tehtäväksi on tullut seurakuntaliitoksen myötä vastata tehtävistä kahdella paikkakunnalla (Keitele, Pielavesi).

Palvelutoimiston seurakuntasihteerin ja hautauspalveluiden toimiston työntekijöiden palkkoja tarkistetaan tehtävissä tapahtuneiden muutosten ja palkkojen yhtenäistämisen vuoksi.

Yhteisen kirkkoneuvoston 28.2.2023 kokouksen pöytäkirjaLinkki avautuu uudessa välilehdessä (domus.evl.fi).

Lisätietoja: Ylä-Savon seurakuntayhtymä, hallintojohtaja Katariina Bergbacka, 044 733 5211, katariina.bergbacka@evl.fi

2023-03-01 10:41:51.0