Piispa Jari Jolkkosen joulutervehdys

Toivotan sinulle rauhallista ja hyvän Jumalan siunaamaa joulun juhlaa.
Jari Jolkkosen joulutervehdys_kuva 1_2017_THUMB.jpg

Sana tuli lihaksi – ja asuu keskellämme

Joulun juhlimme yhdessä sitä, että Sana tuli lihaksi, Jumala syntyi ihmiseksi. Mutta millaisiin oloihin hän syntyi?

Jeesuksen syntymätallin paikalla Betlehemissä on nykyisin suuri kirkko, Nativity Church. Sain osallistua siellä luterilaisten ja katolilaisten yhteiseen jumalanpalvelukseen reformaation merkkivuoden johdosta. Alkuperäisten olojen vaatimattomuus ei tietenkään välity, koska varhaiset kristityt rakensivat Jeesuksen syntymisen ja kärsimisen paikoille kirkot heti, kun se poliittisesti kävi mahdolliseksi.

Monissa uskonnoissa ajatellaan Jumalan olevan pyhä majesteetti, jonka ei sovi liata käsiään tämän katoavan maailman kahleisiin. Maailmankaikkeuden Luoja asuu korkeudessa ja pyhyydessä, ja sinne eivät nälkä, väsymys, pelot, synnytyskivut, raskausarvet, vanhuuden rypyt ja muu lihallisuus ulotu. Ehkä tällainen lähtöoletus on sisäänrakennettu ihmismieleen.

Joulun kertomus paljastaa Jumalasta toisenlaiset kasvot. ”Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme”, sanotaan jouluevankeliumissa Johanneksen mukaan (Joh. 1:14). Hän ei syntynyt ”verestä ja ruumiin halusta”, silti hän oli tosi ihminen, verta ja lihaa. Rikkaan hallitsijan sijasta Jumala syntyy köyhään perheeseen, silkkilakanoiden sijasta halpaan olkivuoteeseen.

Jokainen äiti tai synnytystä seurannut isä tietää, että Mariaan sattui ja Joosef tunsi itsensä avuttomaksi. Maria joutuu kokemaan kivuliaat supistukset ilman oksitosiinitiputusta tai epiduraalipuudutusta. Joosef joutuu avustamaan kihlattuaan ilman synnytysvalmennusta, jossa kerrotaan bilirubiiniarvosta ja synnytyksen kolmesta vaiheesta. Jumalan Poika syntyy maailmaan ilman sikiön sykettä seuraavaa laitetta. Oliko käytettävissä edes lämmintä vettä?

Aivan kuin Jumala tahtoisi sanoa sinulle: älä pelkää, sinun tähtesi synnyin maailmaan. Sinun lankeemuksesi ei estä minun rakkauttani. Minä tahdon sinulle hyvää. Minä en tullut tuomaan tuhoa ja tuomiota, vaan toivon ja tulevaisuuden.

Ja aivan kuin Jumala tahtoisi sanoa: pidä huolta heikommista. Sinun tähtesi minä synnyin niin alas, ettei alemmas pääse. Ole sinäkin nöyrä ja lempeä kaikille kärsiville. Missä näet hädässä olevan ihmisen, ota hänen hätänsä kannettavaksi, lohduta häntä ja auta eteenpäin.

Adventin aika kutsuu meitä valmistautumaan jouluun. Suomalaisina teemme sen erityisesti yhdessä laulaen. Jouluyön ja –aamun jumalanpalveluksissa Kristus syntyy keskellemme, aivan kuten hän kerran syntyi halpaan talliin Betlehemissä.  Tervetuloa Pyhän eteen ja toisten seuraan.

Toivotan sinulle rauhallista ja hyvän Jumalan siunaamaa joulun juhlaa.

Piispa Jari Jolkkonen

2017-12-19 09:48:00.0