Perinnekinkerit jälleen Varpaisjärvellä

Palmusunnuntaina 13.4. järjestetään taas Varpaisjärvellä kinkerit. Jo perinteeksi muodostuneita kinkereitä juhlitaan tänä vuonna 110-vuotisjuhlavuoden merkeissä. Kyläläisiä pyydetään tuomaan juhlavuoden Kotikirkko-näyttelyyn kuvia ja esineitä Varpaisjärven kirkosta.

Palmusunnuntaina Varpaisjärven Pyhän Mikaelin kirkossa klo 10.00 alkaa perinnejumalanpalvelus, joka toimitetaan vuoden 1933 kirkkokäsikirjan järjestyksen mukaisesti. Siellä veisataan myös vanhan, vuodelta 1933 olevan virsikirjan virsiä. Jumalanpalveluksen jälkeen seurakuntatalolla alkaa kinkerit. Tarjolla on perinteistä kinkeriruokaa ja yhdessä olemista, vanhan tavan mukaisesti. Ateriasta voi antaa vapaaehtoisen maksun Yhteisvastuu-keräyksen hyväksi.

Kotikirkon kuvat ja esineet mukaan kinkereille
Kuluva vuosi on Varpaisjärven Pyhän Mikaelin kirkon ja koko seurakunnan juhlavuosi. Kirkon vihkimisestä tulee mikkelinpäivänä 5.10.2014 kuluneeksi 110 vuotta. Vuoden aikana seurakunnassa järjestetään useita tapahtumia teemaan liittyen ja kinkerit ovat yksi niistä. Kinkereillä opetuksen aiheena on ”Kulmakivi”. Teema tulee juhlavuoden tunnuksesta, jolla seurakunta haluaa kunnioittaa Pyhän Mikaelin kirkon rakentajia, jotka olivat aikansa huippuosaajia kivirakentamisessa. Samalla nykypolvea halutaan muistuttaa siitä, että kirkon kulmakivi on Kristus, jonka varassa kirkko pysyy pystyssä.

Kyläläisiä, läheltä ja vähän kauempaakin, pyydetään tuomaan mukanaan vanhoja kuvia, piirustuksia ja esineitä Varpaisjärven kirkosta. Kuvat ja tavarat kootaan Kotikirkko-näyttelyksi seurakuntatalolle, joka avataan 110-vuotisjuhlassa su 5.10.

Teksti: Hanna Lehtonen, Ylä-Savon seurakuntayhtymä

"Varpaisjärven seurakunnan 5-vuotiaat päiväkerholaiset Emmi ja Nelli piirsivät kuvat omasta kotikirkostaan. Muitakin kyläläisiä kannustetaan tuomaan kuvia ja esineitä kinkereille Varpaisjärven kirkosta syksyn Kotikirkko-näyttelyyn".

Nellin piirros omasta kotikirkostaan

2014-08-19 11:50:36.0