Seurakuntaneuvoston kokouspäätöksiä 5.11.2015

Lehdistötiedote  6.11.2015. Seurakuntaneuvoston päätöksiä.

Seurakuntaneuvosto hyväksyi lausunnon Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteiselle kirkkoneuvostolle hauta- ja rekisteripalvelujen keskittämisestä Iisalmeen. Varpaisjärven seurakunnan seurakuntaneuvosto lausuu kantanaan, että se puoltaa uuden keskusrekisterin ja hautatoimiston perustamista Iisalmeen 1.3.2016 alkaen. Seurakuntaneuvosto kuitenkin edellyttää, että perustettavan uuden toimiston työntekijät perehdytetään perusteellisesti kaikkien viiden Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntien toimituskäytäntöihin, jotka eivät voi olla kaikki yhdenmukaisia jo seurakuntien koosta ja niiden erilaisista henkilöstöresursseista, maantieteellisestä sijainnista ym. seikoista johtuen. Seurakuntaneuvosto edellyttää myös, että toimituksista on edelleen mahdollisuus sopia myös suoraan papin kanssa. Lisäksi esitetään, että Kirsi Laakkonen voisi jatkaa Varpaisjärven seurakunnan seurakuntaneuvoston sihteerinä myös 1.3.2016 jälkeen.

Seurakuntaneuvosto hyväksyi lausunnon Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteiselle kirkkoneuvostolle seurakuntayhtymän talousarviosta vuodelle 2016 sekä toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2016 – 2018. Seurakuntaneuvosto esittää, että Ylä-Savon seurakuntayhtymän talousarvio vuodelle 2016 ja toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2016 – 2018 hyväksytään yhteisen kirkkoneuvoston esittämässä muodossa.

Vuoden 2016 talousarvioehdotuksessa käyttötalousosan nettomenojen loppusumma (=ulkoinen toimintakate) on 6.485.764 euroa, joten se alittaa talousarvioraamin 31.944 eurolla (0,5 %).
Yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti 13.10.2015 Ylä-Savon seurakun-tayhtymän vuoden 2016 kirkollisveroprosentiksi 1,65 %, jossa on korotusta 0,15 prosenttiyksiköä. Kirkollisverojen laskentaperusteena olevan palkkasumman arvioidaan pienenevän -3,0 % mutta veronkorotuksesta johtuen arvioidaan vuoden 2016 kirkollisverotilitysten kasvavan 6,7 %. Varpaisjärven seurakunnan osuus seurakuntayhtymän toimintakatteesta on esityksen mukaan 304.711 euroa, joka on 4,7 % seurakuntayhtymän kokonaisbudjetista. Yhteisen kirkkoneuvoston Varpaisjärven seurakunnalle antama raami oli 304.767 euroa, joten esityksen mukaan raami alittuu 56 euron verran.

Seurakuntaneuvosto hyväksyi Varpaisjärven seurakunnan vuoden 2016 kirkkokolehtisuunnitelman.

Seurakuntaneuvosto valitsi Varpaisjärven seurakunnan edustajat jäseniksi ja varajäseniksi Iisalmen rovastikunnan lähetystyön, kasvatustyön, musiikkityön, viestinnän työryhmiin sekä diakoniajohtokuntaan 1.1.2016 – 31.12.2018 väliseksi ajaksi.

Lähetystyöryhmän jäseneksi valittiin Leena Marttinen ja varajäseneksi Irma Hyvärinen. Kasvatustyöryhmän jäseneksi valittiin Mirja Hämäläinen ja varajäseneksi Saija Keränen. Musiikkityöryhmän jäseneksi valittiin Erkki Laitinen ja varajäseneksi Toivo Heiskanen. Viestintätyöryhmän jäseneksi valittiin Olli Kortelainen ja varajäseneksi Eero Ryhänen. Diakoniajohtokunnan jäseneksi valittiin Aino Ruotsalainen ja varajäseneksi Seppo Jääskeläinen.

Lisätietoja,

puheenjohtaja, kirkkoherra Olli Kortelainen, 050 3311441, olli.kortelainen@evl.fi

Seurakuntaneuvoston kokousten pöytäkirjat ovat luettavissa täältä

2015-11-11 08:05:00.0