Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston ja yhteisen kirkkovaltuuston kokouksen 3.6.2020 päätöksiä

Seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto ja yhteinen kirkkovaltuusto kokoontuivat 3.6.2020 päättämään seurakuntien ja seurakuntayhtymän yhteisistä asioista.

Kaupungin figuuri.

Ylä-Savon yhteisen kirkkoneuvoston päätöksiä 3.6.2020 kokouksesta

Ylä-Savon seurakuntayhtymän tilintarkastuskertomus ja vastuuvapauden myöntäminen vuodelta 2019

Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto käsitteli Ylä-Savon seurakuntayhtymän tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2019 ja päätti esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se päättää vastuuvapaudesta tilintarkastuskertomuksen saatuaan.

Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston päätöksiä 3.6.2020

Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto ei esitä yhden yhteisen seurakunnan perustamista

Ylä-Savon seurakuntayhtymässä ylintä päätösvaltaa käyttävä yhteinen kirkkovaltuusto päätti äänin 25-11 (yksi äänesti tyhjää) antaa yhden seurakunnan perustamiseen liittyvästä aloitteesta lausunnon, jossa ei kannateta yhden yhteisen seurakunnan perustamista.

Yhteinen kirkkovaltuusto teki päätöksen yhteisen kirkkoneuvoston esityksen mukaisesti. Yhteinen kirkkoneuvosto esitti, että Iisalmen, Keiteleen ja Pielaveden seurakuntaneuvostojen keväällä tekemät aloitteet yhden yhteisen seurakunnan perustamisesta ja nykyisten seurakuntien lakkauttamisesta, jolloin Ylä-Savon seurakuntayhtymä purkautuisi, jätetään raukeamaan. Asiasta äänestettiin aikaisemmin myös yhteisessä kirkkoneuvostossa. Hallintojohtajan alkuperäinen esitys yhteisessä kirkkoneuvostossa oli se, että asiaan ei olisi ollut huomauttamista ja yksi seurakunta olisi aloittanut toimintansa vuoden 2022 alusta lukien.

Seuraavaksi asia siirtyy Kuopion hiippakunnan tuomiokapitulin valmisteluun. Lopullisen päätöksen asiasta tekee Kirkkohallitus.

Seurakuntaneuvostojen ja Keiteleen kirkkoneuvoston päättivät asiasta aiemmin keväällä

Iisalmen ja Pielaveden seurakuntaneuvostot sekä Keiteleen kirkkovaltuusto kannattivat yhden yhteisen seurakunnan perustamista ja tekivät aloitteen asiasta. Iisalmen seurakuntaneuvostossa päätös tehtiin äänin 10-4, Pielaveden seurakuntaneuvostossa päätös tehtiin äänin 7-4. Keiteleen kirkkovaltuuston päätös oli yksimielinen. Lapinlahden, Sonkajärven ja Varpaisjärven seurakuntaneuvostot eivät kannattaneet yhden yhteisen seurakunnan perustamista ja eivät näin ollen päätyneet aloitteen tekemiseen. Varpaisjärven seurakuntaneuvosto vastusti aloitteen tekemistä äänin 9-2.

Aloite yhdestä yhteisestä seurakunnasta syntyi Veto 3 –hankkeessa

Aloitteet yhden yhteisen seurakunnan perustamisesta syntyi Veto 3 –hankkeessa, jossa tarkasteltiin mm. seurakuntayhtymän ja sen seurakuntien taloutta, rakenteita sekä työ- ja toimintamalleja kiristyneessä taloustilanteessa. Tavoitteena on ollut tukea seurakuntia ja seurakuntayhtymää seurakuntien perustehtävän toteuttamisessa niukentuneilla ja edelleen niukkenevilla resursseilla. Tämä tarkoitti työn ja tehtävänkuvien sekä rakenteiden uudelleen järjestelyitä. Hanketta on toteutettu yhteistoiminnassa työntekijöiden ja luottamushenkilöiden kanssa vuosien 2018-2020 aikana.

Lue lisää Veto 3 -hankkeen Info -sivulta (Siirryt linkistä Ylä-Savon seurakuntayhtymän sivuille.)

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi vuoden 2019 tilinpäätöksen ja myönsi vastuuvapauden tilintarkastuskertomuksen perusteella tilivelvollisille tilikaudelta 2019.

Tiedote tilinpäätöksestä julkaistu 1.4.2020 (Siirryt linkistä Ylä-Savon seurakuntayhtymän sivuille.)

2020-06-04 09:59:35.0