Seurakuntaliitoksista päätetään maaliskuun lopussa

Seurakuntaliitoksista yhteiselle kirkkovaltuustolle ehdotetaan päätettäväksi, että uusia seurakuntia otetaan mukaan seurakuntayhtymään aikaisintaan vuonna 2018. Metsäpirtin alueelle laaditaan asemakaavaa ja leirikeskuksen majoitusosa esitetään purettavaksi.

Päätettiin tilata Metsäpirtin alueelle asemakaavoitus. Iisalmen kaupungin kanssa on neuvoteltu Mansikkaniemen alueesta ja Metsäpirtin kurssi- ja leirikeskuksen alueen tulevia käyttömahdollisuuksia. Iisalmen kaupunki toteaa, että alueelle tulisi laatia ensin asemakaava, jolloin eri toimintojen sijoittelu alueelle selviää. Nyt kun asemakaavaa alueella ei ole, ja alue sijaitsee asemakaavan lievealueella ja kulttuurihistoriallisesti tärkeällä alueella, kaikkeen rakentamiseen tarvitaan poikkeuslupa ja suunnittelutarveratkaisu (myös esim. uuden rakennuksen rakentaminen entisen tilalle). Kun käyttötarkoitus ja laajuus pysyvät pääasiassa ennallaan, on kaavoituskulut kaupungin hoidettavia, eikä seurakuntayhtymälle muodostu kustannuksia.

Korjaaminen olisi maksanut vajaan miljoonan

Metsäpirtin majoitusosa päätettiin purkaa syksyn 2016 aikana, koska sen korjaaminen olisi tullut liian kalliiksi. Yhteiselle kirkkovaltuustolle esitetään muutoksena 2016 talousarvioon, että se myöntää 50 000 euron suuruinen määräraha purkamisesta aiheutuviin kustannuksiin.

Metsäpirtin leirikeskuksen asuntolaosassa on havaittu aikaisemmin sisäilmaongelmia, ja sisäilmatilannetta ja rakennuksen kuntoa on tutkittu syksystä 2014 alkaen. Tutkimusten perusteella arvioidut korjauskustannukset olisivat olleet noin 992 000 euroa arvolisäveroineen, joten arvioitiin, että korjaamiseen ei kannata lähteä.

Uusia seurakuntia mukaan aikaisintaan vuonna 2018

Keiteleen, Tervon ja Vesannon seurakuntien mahdollisesta liittymisestä Ylä-Savon seurakuntayhtymään yhteiselle kirkkovaltuustolle ehdotetaan puheenjohtajan ehdotuksen mukaisesti, että seurakunnat voidaan liittää seurakuntayhtymään aikaisintaan vuonna 2018. Yhteinen kirkkovaltuusto kokoontuu seuraavan kerran 22.3.2016.

Tiistaina 7.3.2016 kokoontuneen yhteisen kirkkoneuvoston pöytäkirja löytyy keskiviikosta 8.3.2016 lähtien osoitteesta www.ylasavonseurakunnat.fi/paatoksenteko

Lisätietoja,

Ylä-Savon seurakuntayhtymä, yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Lauri Jäntti, 040 5021 439, lauri.jantti@evl.fi tai talouspäällikkö Marko Ropponen, p. 044-7335 230, marko.ropponen@evl.fi

2016-03-08 11:01:14.0