Varpaisjärven virsipiiriläiset voittivat Kaiken kansan virsikisan osakilpailun ja jatkavat finaaliin Ouluun

Suomen Kirkkomusiikkiliiton Kaiken kansan virsikisan karsintavaihe kisattiin sunnuntaina 10.4. ympäri Suomen. Varpaisjärven joukkue voitti Siilinjärvellä pidetyn Pohjois-Savon piirin karsintakilpailun ja jatkaa toukokuussa Oulussa pidettävään finaaliin.
WEB_Varpaisjärven virsikisavoittajat_THUMB.jpg

Piirikisan voittajajoukkueessa kilpailivat Varpaisjärven virsipiiriläiset Tauno Myöhänen, Toivo Heiskanen, Ritva Kynäkoski ja Liisa Mäkitörmä. Piirikisojen voittajajoukkueet kohtaavat toisensa finaalissa Oulussa, Karjasillan kirkossa sunnuntaina 22.5.2016 klo 11.30.

Suomen Kirkkomusiikkiliitto jäsenpiireineen toteuttaa keväällä 2016 toista kertaa Kaiken kansan virsikisan. Kaiken kansan virsikisa on tarkoitettu virsistä kiinnostuneille aikuisille ja nuorille. Tänä vuonna mukaan on lähtenyt 22 joukkuetta eri puolilta Suomea.

Kyseessä ei ole laulukilpailu, sillä kilpailussa virsiä paitsi lauletaan, myös tutkitaan ja tulkitaan monin tavoin.  Virsikisaa varten kilpailijat ovat tutustuneet virsien taustoihinVerkkovirsikirjasta sekä hymnologia-asiantuntija, TT, kappalainen Suvi-Päivi Kosken kilpailua varten koostamasta tausta-aineistosta.

Tiedätkö, millaisissa kokoelmissa virtemme on alun perin julkaistu? Osaisitko laulaa virren pelkän virren numerotiedon perusteella? Tunnistaisitko virret musiikkiarvoituksesta? Olisiko sinusta virsilyyrikoksi? Muun muassa tällaisia haasteita virsikisailijat kohtaavat.

Lisätietoja, Varpaisjärven seurakunta, kanttori Anna-Kaisa Tolvanen puh. 040 774 6837, anna-kaisa.tolvanen@evl.fi

Lähde:  Suomen Kirkkomusiikkiliitto,

2016-04-12 12:26:01.0