Hautajaiset

Kuolema on osa tätä elämää ja maallisen vaelluksen päätepiste, niin ajattelemme. Surun kohdatessa meidän on kyettävä hoitamaan kuolemaan ja hautaamiseen läheisesti liittyviä asioita. Hautajaisten kulusta, muistotilaisuuden järjestämisestä tai suruun liittyvissä asioissa neuvomme ja opastamme tarpeen mukaan.

Hautauspalvelut

Hautajaisjärjestelyt voi aloittaa ottamalla yhteyttä Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntien yhteiseen Hautauspalveluiden toimistoon. Asioidessa sovitaan mm. hautajaisten käytännön järjestelyistä kuten papin, kanttorin ja tilan varauksesta ja hautaukseen liittyvistä asioista.

Lisätietoa hautaukseen ja haudanhoitoon liittyvistä asioista saat Ylä-Savon seurakuntayhtymän hautauspalveluiden sivultaLinkki avautuu uudessa välilehdessä(ylasavonseurakunnat.fi)

Hautauspalveluiden yhteystiedot

☎ 044 7335 201Linkki avautuu uudessa välilehdessä.
ylasavon.hautauspalvelut@evl.fi.
Ilvolankatu 14 b, 74100 Iisalmi

Läheisen ihmisen kuoltua tarvitsemme toistemme tukea ja rohkaisua. Myös seurakunta haluaa lohduttaa ja rohkaista surun ja ikävän kohdatessa. Kristittyinä saamme elää surussammekin Jumalan suuresta lupauksesta: "Hän kaitsee heitä ja vie heidät elämän veden lähteille, ja Jumala pyyhkii heidän silmistään kaikki kyyneleet" (Ilm 7: 17).

Toimistojen aukioloajat

Palvelutoimisto ja Hautauspalvelut
avoinna ma-pe
klo 9.00-13.00.

Poikkeavat aukioloaikamme: Olemme suljettu juhlapyhinä. Lisäksi suljemme klo 13 kiirastorstaina, vappuaattona, juhannusaatonaattona, jouluaatonaattona, uudenvuodenaattona.

Mies hautajaisissa.

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö