Maakirkko

Korpijärvellä Koiraharjun hautausmaalla vuosina 1866-67 nälkään kuolleiden muistolehdossa (os. Tuovilanniementie, Korpijärvi) pidettiin jumalanpalvelus su 10.6.2012. Maakirkosta päätettiin tehdä jokavuotinen perinne. Seuraavasta maakirkosta Koiraharjun hautausmaalla informoidaan ajankohdan lähestyessä.

Koiraharjun nälkään kuolleiden muistolehto Korpijärvellä

Koiraharjun hautausmaa liittyy Suomen viimeisiin suuriin nälkävuosiin, jolloin arviolta 200 000 suomalaista kuoli katovuosien aiheuttaman ruokapulan ja kulkutautien seurauksena. Koiraharjun maastossa painaumina erottuviin kolmeen joukkohautaan on haudattu n. 60 nälkävuosien 1866 – 67 vainajaa. Talvi 1866 – 67 oli erityisen ankara ja kevät 1867 tuli kuukauden verran myöhässä, mistä syystä kylvämään päästiin vasta juhannuksena. Seurauksena oli ruokapula.

Koiraharjulle haudatut ovat perimätiedon mukaan tulleet idästä ja kerjänneet ruokaa kylän harvoista taloista. Kun kyläläiset olivat antaneet ruokaa, nälkäiset olivat syöneet liikaa ja kuolleet. Syötävää on ollut, koska kyläläiset olivat tehneet nauriskuopat piiloon, niin ettei valtiovalta voinut määrätä kaikkea hätäavuksi. Osa joukkohautojen vainajista on tauteihin kuolleita. Lisäksi Koiraharjulle on myöhemmin 1800-luvulla varmuudella haudattu yksi kyläläinenkin.

Koiraharjun haudat on alkuaan tarkoitettu väliaikaisiksi, kun nälkävuosien lumitilanne ei ole sallinut kuljetuksia Nilsiään, johon Varpaisjärvi tuolloin kuului. Hevosetkin ovat olleet ravintopulan takia heikkoina. Lopulta haudat ovat jääneet pysyviksi.

Haudoilla on ollut 1800-luvulla kymmeniä pieniä puuristejä ja nykyisen toisen muistokiven paikalla vielä 1950-luvulla kaksi puutaulua, joissa oli heidän nimensä. Ristit ovat lahonneet pois, ja puutaulut on viety Mikkelin maakuntamuseoon. Koska puutaulujen nimistä ei saa enää selvää, nykyisessä muistokivessä lukee teksti: "Tähän on haudattu noin 60 ihmistä, jotka ovat kuolleet suurina nälkävuosina 1867 – 1868." sekä Raamatun Sana: "Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä maa" (2. Moos. 3: 5).

Koiraharjun hautausmaa on suojelukohde. Aluetta ei ole alkuaan siunattu hautausmaaksi, mutta perimätieto kertoo, että Varpaisjärven toinen kirkkoherra Tuomo Tuovinen (khra 1934 – 58), Korpijärven "oma poika", olisi siunannut sen jälkeenpäin. Hautausmaan kunnossapidosta on viime vuosina vastannut Korpijärven kyläyhdistys.

Lähde: Matti ja Liisa –lehden kesäliite 31.5.2012