Meidän seurakuntamme

Varpaisjärven seurakunnan historia

1800-luvun lopulla syntyi suurissa Pohjois-Savon seurakunnissa, niiden etäisimmissä kylissä ja varsinkin kappeleiksi muodustuneilla alueilla halu itsenäistyä omaksi seurakunnaksi. Näin tapahtui myös suuressa Nilsiän emäseurakunnassa. Se jakaantui kolmeen osaan: eteläinen osa Muuruveden, keskinen Nilsiän ja pohjoinen Varpaisjärven (alun perin Kangaslahden) seurakunniksi. Itsenäistyminen tapahtui itsensä Venäjän keisarin majesteetillisella päätöksellä jo kesäkuun 8. päivänä 1901, mutta eri syistä johtuen seurakunta perustettiin virallisesti vasta 1.1.1910.

Varpaisjärven seurakunta

Varpaisjärven seurakunta vireä maalaisseurakunta Ylä-Savossa. Seurakunnan ylpeydenaihe on vuonna 1904 valmistunut Pyhän Mikaelin kirkko, johon seurakunta kokoontuu viikottain jumalanpalveluksiin ja muihin tilaisuuksiin. Seurakunnan hautausmaa sijaitsee aivan kirkonkylän tuntumassa ja sankarihaudat kirkon pihamaalla. Seurakuntatalo sijaitsee kirkkoa vastapäätä.

Varpaisjärven seurakunta on osa Ylä-Savon seurakuntayhtymää (Siirryt linkistä Ylä-Savon seurakuntayhtymän sivuille)Linkki avautuu uudessa välilehdessä ja kuuluu Iisalmen rovastikuntaan (Siirryt linkistä Ylä-Savon seurakuntayhtymän sivuille).