Varpaisjärven urut täyttävät 80 vuotta

Varpaisjärven Pyhän Mikaelin kirkon urut täyttävät tänä vuonna kunnialliset 80 vuotta. Juhlaa vietetään sunnuntaina 4. syyskuuta klo 19 alkavan urkukonsertin merkeissä.

Kuvassa Marko Koskinen
Marko Koskinen_THUMB.jpg

Varpaisjärven kauniin kivikirkon urut ovat jo 80 vuotta vanhat. Juhlavuoden kunniaksi uruille tehtiin kesän kuluessa niiden historian suurin peruskorjaus, jossa urkujen ilmalaatikot pikkupalkeineen käytiin kokonaan lävitse ja osia vaihdettiin runsaasti. Lopuksi urkujen kaikki pillit puhdistettiin ja urut viritettiin. Soittopeli on nyt siis hyvässä kunnossa ja merkkipäivä huipentuu urkujen remontista vastanneen urkuisännöitsijä Marko Koskisen soittamaan urkukonserttiin. Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton.

Konsertissa luvassa myöhäisromantiikkaa

Marko Koskinen on vapaana taiteilijana konsertoinut urkurina sekä Suomessa että ulkomailla. Hänen ohjelmistonsa koostuu usein myöhäisromantiikan musiikista ja Max Regerillä on siinä keskeinen sija. Varpaisjärven konsertissa Koskinen pyrkii esittelemään urkujen äänellisiä ulottuvuuksia monipuolisesti. Konsertin jälkeen on yleisöllä mahdollisuus tulla tutustumaan paremmin juuri kunnostettuihin urkuihin.

Urut rakennettiin syksyn 1936 aikana ja valmistuneet urut tarkasti 19. joulukuuta urkuri ja musiikinopettaja Martti Hela Kajaanista. Hän soitti myös ensimmäisen jumalanpalveluksen uusilla uruilla.

Lisätietoja, Varpaisjärven seurakunta, kanttori Anna-Kaisa Tolvanen 040 774 6837, anna-kaisa.tolvanen@evl.fi

2016-08-30 13:01:56.0