Seurakuntaneuvoston kokouspäätöksiä 12.5.2016

Lehdistötiedote 12.5.2016. Varpaisjärven seurakuntaneuvoston päätöksiä.

Seurakuntaneuvosto päätti valita sihteerikseen, seurakuntaneuvoston toimikauden loppuun asti 31.12.2018 saakka seurakuntasihteeri Riitta Kaasisen. Aiemmin sihteerinä toimi seurakuntasihteeri Kirsi Laakkonen.

Seurakuntaneuvosto hyväksyi Varpaisjärven seurakunnan vuoden 2017 rippikoulusuunnitelman: Vuonna 2017 Varpaisjärvellä pidetään yksi leirimuotoinen rippikoulu. Leiri pidetään Sukevalla Hirsikankaan leirikeskuksessa 26.6.- 3.7.2017 välisenä aikana ja konfirmaatio on Varpaisjärven kirkossa su 9.7.2016 klo 10.00.

Seurakuntaneuvosto antoi lausunnon Ylä-Savon seurakuntayhtymän uudesta kiinteistöstrategiasta. Ylä-Savon seurakuntayhtymä on päivittämässä kiinteistöstrategiaansa. Kirkkojärjestyksen mukaan seurakuntaneuvostolle on varattava tilaisuus antaa lausunto ennen kuin yhteinen kirkkovaltuusto tekee päätöksen asiassa, joka koskee asianomaisen seurakunnan toimintaa varten rakennettavia rakennuksia tai niiden peruskorjauksia tai käyttötarkoituksen muuttamista.

Lausuntonaan Varpaisjärven seurakunnan seurakuntaneuvosto esittää seuraavaa: Varpaisjärven seurakunnalla on käytössään vuonna 1904 vihitty Pyhän Mikaelin kirkko ja vuonna 1959 käyttöön otettu seurakuntatalo, jota on viimeksi remontoitu vuonna 2007. Näistä tiloista seurakunta ei voi luopua, koska ilman niitä seurakunnalla ei ole omaa sakraalitilaa eikä kokoontumistiloja. Varpaisjärven seurakunnan alueella sijaitsee Karsanlahdessa ”kesäkodiksi” kutsuttu leirikeskus, josta luopumisesta Varpaisjärven seurakunnan kirkkovaltuusto päätti vuonna 2008. Leirikeskus ei ole ollut leirikäytössä vuoden 2009 kesän jälkeen. Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto päätti leirikeskuksen myyntiin laittamisesta vuonna 2013 ja se on ollut myynnissä siitä asti. Seurakuntaneuvosto ei esitä tähän tilanteeseen muutosta.

Seurakuntaneuvosto päätti, että Varpaisjärven seurakunta jakaa vuoden 2016 talousarviomäärärahat lähetystyölle seuraavasti: Kirkon ulkomaanapu 800 €, Suomen Lähetysseura (srk:n nimikkolähetti, Kaija Grundell Taiwanilla) 2000 €, Suomen Lähetysseura (srk:n nimikkokohde, Thaimaan luterilaisen kirkon seurakuntatyö) 2000 €, Suomen Lähetysseura (rovastikunnan nimikkokohde, Dessien orpolapsityö Etiopiassa) 1200 €.

Seurakuntaneuvosto päätti myöntää Partiolippukunta Sutela Hukille toiminta-avustusta 700 €.

Seurakuntaneuvosto päätti kutsua ystävyysseurakuntien, Unkarin evankelisluterilaisen kirkon Sarszentlörincin seurakunnan ja Tampereen tuomiokirkkoseurakunnan edustajat reformaation merkkivuoden 2017 Varpaisjärven tapahtumiin 30.9. – 1.10.2017.

Lisätietoja:

kirkkoherra Olli Kortelainen, seurakuntaneuvoston puheenjohtaja, puh: 050 3311441, olli.kortelainen(at)evl.fi

Pöytäkirja on luettavissa täällä.

2016-05-13 08:07:13.0